Advertenties

Top 5 sport en fitness boeken

Advertenties

Training

 

Om spieren te kweken heb je 3 dingen nodig, een goede training, de juiste voeding en voldoende rust. Spierenkweken.nl gaat je nu precies vertellen wat de elementen van een goede training zijn voor maximale spiergroei!

Intensiteit

Het allerbelangijkste is de intensiteit  van je training. Elke training moet je het maximale uit jezelf halen. Dit betekent dat je elke oefening tot het gaatje gaat. Iemand die niet schreeuwt tijdens zijn oefeningen kan harder trainen. Veel bodybuilders zeggen ook “95% van de training is warming up, het gaat om die 5% aan het einde van je oefening waarin je volledig maximaal gaat”.

Maximaal gewicht

Ter aanvulling op een maximale intensiteit, bepaald ook het gewicht waarmee je traint hoe hard je spieren zullen groeien. Grofgezegd heb je een aantal gewicht ‘ranges’ gebaseerd op hoeveel reps je van een bepaalde oefening nog kunt maken.

Maximaal aantal reps                   Spiergroei resultaat

30                                                        Slanke, afgetrainde spieren

16                                                        Middelmatig gespierd, redelijk afgetraind

8                                                           Sterke, volle spieren

4                                                           Zeer sterke, volle spieren

1                                                           Maximaal haalbare spiermassa

 

Let op, vooral bij maximaal 4 en 1 rep moet je ontzettend goed uitkijken voor blessures. Zorg altijd dat je zeer goed opgewarmd bent van te voren. Gebruik uiteraard ook je gezonde verstand, je moet topfit zijn voor dit soort maximale herhalingen.

Trainingsduur

Een training hoeft echt niet langer dan 1 uur te duren. Train je namelijk langer dan een uur, dan breekt je lichaam steeds meer spiereiwit af. Train kort en intensief.

Trainings variaties

Varieer veel met betrekking tot oefeningen en trainingstechnieken. Groeit je lichaam weinig meer, dan kan dit liggen aan te weinig trainingsvariaties. Bedenk wel, je lichaam past zich aan op jouw manier van trainen. Daarom ziet een marathonloper er heel anders uit dan een bodybuilder. Als jij teveel cardio en spieruithoudingsoefeningen in je schema hebt zitten, kunnen je spieren nooit heel groot worden.

Spotter

Als je nog geen spotter hebt, zorg dan dat je die krijgt. Dit trainingsmaatje is er niet alleen om je te helpen bij het volbrengen van je laatste 1 á 2 reps, maar ook voor de motivatie. Een goede trainingsmaat zorgt dat je tot het uiterste gaat.

Advertenties